Egyetemi történelem jegyzetek

Római vallás

A vallás Hahn István szerint az emberek csoportjának közös hite, egy vagy több természet felletti erő, isten, istenek létezésében.

Társadami jelenség, egy tudatforma. Egy vagy több természet feletti rő, az mberek sorsát befolyásolja, az emberek képesek befolyásolni az istenek döntéseit, imával áldozatokkal, rítusokkal.

A vallásokal lehet csoportosítani - Három féle csoportosítás létezik:

A. - Beleszületett az ember - ilyen a római is
    - Az ember saját dötése alapján hisz - például a kereszténység
B. - Monoteista
     -Politeista
C. - Történelmi vallások - amik egy egy szellemi ki kristályosdási folyamat alapján alakulnak ki - görög és római
    - Kinyilatkoztatott vallások - ami vallás alapítótól származik - Iszlám, Buddhizmus

Religio fogalma: A rómaiak szerint az embere és az istenek közötti különleges kacsolat, a religale szóból eredeztetik, jelentése: megkötöz - az emberek félnek az istenektől. A religio másik értelemben a religere szóból ered, aminek jelentése: aggályos pontossággal figyelni vaamire, Itt: az istenek jeleire - az embereknek ezekre a jelekre figyelnie kell, mert ha nem teszi, akkor nem lesz sikeres

Prodigium: Az istenek közvetett megjelenése az emberi világban - ez is félelmet kelt.

Fontos szerepet játszott a római vallásban a do ut des, vagyis az adok, hogy adj elve - ez egy sajátos két oldalú kommunikáció emberek és istenek között. Ha az emberek betartják a rítusokat, tehít az emberek adnak, cserébe elvárják, hogy az istenek is adjanak valamit, és mivel az istenek ezt betartják, ezért az embereknek újra adniuk kell.

Rómaiak mindennapi életében jelen vannak az istenek - Példa: Claudius Pulcher, flotta vezető volt a pun háborúk idején, kérni akarták az istenek jóváhagyását a csata előtt, szent csirkék viselkedését próbálták megviselni, madárjóslás, darát szórtak eléjük, de a csirkék elhúzódtak, egy darabot sem csíptek fel - Pulcher a tengerbe dobatta a csirkéket és a csatát nagy veszteséggel elvesztette.

A római vallásban, az egyéni vallás jelentéktelen - ez egy közösségi vallás - a rituálékat közösen tartják, vagy a papok a közösség nevében - Snovettaurilia- évenként egyszeri nagy áldozat, bárány, disznó, de inkább bika.

Jelen van a családi vallásosság, családfő által végzett rituálék, így a családoknak házaknak védőisteneik vannak és nekik szobrokat állítottak.

Vesta tüze - ami a családban és a közösségben is jelentős, Vesta szüzek táplálják ezt a tüzet. Úgy tartották, hoyg az uralkodó hatalma addig marad fennt, amíg ez a tűz ki nem alszik.

A római világban nem volt külön papi réteg, papi arisztokrácia nincs, hanem a politikai vezetők töltötték be a papi tisztségeket. Voltak azonban kisebb papi közösségek, flamenek - ahova az alacsonyabb rangú papok tartoztak - nem tartozott ide a flamen dialis vagyis Jupiter papja, ezt a tisztséget csak patrícius származású tölthette be, nem ülhetett lóra, házát egy napnál tovább nem hagyhatta el, és haját csak rabszolga vághatta. Magasabb rangú papok szervezetében voltak a Pontifex-ek, vezetőjük: Pontifex maximus - őt választották, majd ő jelölte ki a többi Pontifexet. A Pontifex Maximus-i tisztség, olyan jelntős volt, hogy mikor 63.-ban Caesar jelentkezett, azt mondta, hogy vagy ontifex Maximusként térek haza, vagy sehogyan.

A politika és a vallás szoros kapcsolatban álltak, az állam mindenkitől elvárta, hogy az áldozat bemutatásokon részt vegyen - a kereszténység megjelenésekor is ez okozta a problémát. Először nem volt harc a keresztények ellen, azonban később már nem engedélyezték a kereszténységet, mert ők nem voltak hajlandók, mások isteneit tisztelni, részt venni a rituálékon, ezért következtek be a keresztény üldözések.

A Római vallás kezdetei

Animizmus - Bizonyos tárgyak, jelenségek lélekkel való felruházása

Totemizmus - olyan hit, amely szerint egy állatőstől származik, az adott nép, közösség

A római vallásban az ikreke táláló farkas hagyománya, kezdetekben jelen volt, a Kr.e. IX-VI század között megjelennek a numenek - ezek szellemek, a szellem egy természet feletti erőt képvisel, de ezek nem antropomorphok, hanem emberszerűek - ezek úgymond funkció istenek, segítők, például: a mezőgazdaság nehéz munkáiban, csak ezen a területen 10 numen volt

Megjelennek a személytelen istenek idővel - nekik áldozatokat, rituálékat mutatnak be, meghatározott napokon, ezek a Dies Fasti napok(a fasti a legősibb római naptár) - ezeket a napokat elkülönítették - a többi nap a Dies en Fasti

A házaknak csládknak, egyes embereknek védőistene volt. A férfiaknak például Genius, ő biztosította a nemzőképességet és a férfi erőt - A nőknek Juno volt a védőistene, ő is a nemzőképességet biztosította és védelmzte a szülő nöket. A családok és a család vagyonának védelmezője, a Penates istencsoport volt, ami a Penus, éléskamra szóból származik. A családok egészségéért és a határok védelméért pedig a Lares istencsoport volt felelős, a Lares familiares volt az egészségé, a Lares compitales pedig a határoké.

Manes volt a holtak szelleme, Pareutalia - olyan ünnep, ahol az élők megterítettek a visszajáró halott szellemeknek és ők azt elfogyasztották. Lamuria - hagyomány, amelynek lényege hogy Májusban ismét visszatér egy halott szelleme, aki el akar vinni valakit az élők közül és ezt meg kell akadályozni.

A vallás ezen kezdeti szakaszának kialakul egy matriarcháis és egy patriarchális jellegű része. A matriarchális részen voltak az istennők, Például: Terra mater, Föld anya - Ceres, a gabona istennő - Vesta - Vesta szüzek az Éneász által hozott tüzet táplálták. - Bona dea - a jó istennő - kultuszába csak beavatási szertartás révén lehetet bekerülni és csak nők kerülhettek be

A patriarchális részen voltak az istenek - például: Janus, kétarcú isten, a kapuk és a választás istene - templomának kapuját csak akkor csukták be, ha az egész birodalom területén béke volt - Augustus uralma alatt ez többször is megtörtént - Pax Augustus, Saturnus - föld termékenységét biztosította illetve Faunus aki az erdők és a vadak istene volt. Nem tudni, hogy ők antropomorf istenek e már - átmenetek a numenek és a deusok(nagy istenek) között

A nagy isteneknek már flameneik is vannak.

Személyes istenek

A vezető istenhármasságot Jupiter(a lefontosabb isten) Mars és Quirinus alkotta.

Jupitert Zeusszal próbálták azonosítani, neve a Dien Pater szóból származik - jeentése: fénylő, villámszóró, mennydörgő, ő a legerősebb, de ő segítette a legjobban az embereket. A római vallásban gyakran használtak az istenekhe elő és utó neveket, annak alapján, hogy milyen feladatot láttak el, például Jupiter volt Jupiter stator, amikor megállította a megfutamodó katonákat - volt Jupiter terminus, amikor a határkat védte és volt az esőhozó Jupiter vagy Jupiter furgularis, és volt Optimus Maximus - a legjobb és a legnagyobb.

Mars isten - eredetileg a föld és az állatok termékenységéért felelt, később a vadászat istene is lett, ő volt Romulus és Remus nemzője A rómaiak hite szerint az égből, Jupiter engedi le a nyolcas alakú pajzsot, amit Pompelius a második római király időszakában találnak meg. Ez a pajzs Mars isten pajzsa, rről 11 másolatot készítettek és az így már 12 pajzs védelmére Pompelius 12 papot állított fel, a Salius papok csoportját, akik minden év márciusában teljes fegyverzetben táncolva vonultak végig a városon.

Quirinus eredetileg a szabinok istene volt, másik szerint a Quirites szóból származik, aminek jelentése közösség. Ő a közösség védőistene volt. kr.e. VI. zázadban etruszk hatásra ez az istenhármasság módosul. Juno váltja fel Marsot, aki az etruszkoknál Uni istennő volt, -  Menrva, (Rómában Minerva, görögöknél Pallasz Athéné) - a harmadik Jupiter maradt - ez alapján az új istenhármasság alapján, létrejött Jupiter szentély, vallási központ lett egész Rómában, itt tartják azt a Souvetaurilia-t.

Van aki Róma nevét is az etruszkoktól eredezteti, a ruma - etruszk jelentésű szó alapján - Az etruszkorito szerint átépítették Rómát az etruszkuralom alatt - úgy gndolták, hogy egy-egy város a numdusz-nak vagyis a világmindenségnek a kicsinyített mása.